Interview med Menighedsrådsmedlem

Interview med kendt menighedsrådsmedlem

Vi bringer her et interview med Arne Kristoffersen, kasserer i menighedsrådet:

- Hvorfor valgte du at blive medlem af menighedsrådet, og hvad synes du om  at sidde der?

Jeg har ikke valgt at blive medlem, jeg blev valgt. Jeg valgte at stille op til valget, fordi jeg gerne vil være med til at skabe liv i kirken, og så vidste jeg at der skulle vælges ny præst. ”Sidde” ? Jeg synes mere vi løber. Der er mange opgaver, som menighedsrådet løser ud over at vælge præst. Jeg er kasserer, og står for budget lægning og opfølgning mm. Jeg synes det er spændende, og der er også sket mange positive ting i kirken i de 1½ år jeg har været med i rådet. F. eks. Har vi fået børnekirke, d.v.s der sker også noget for børn under gudstjenesten søndag formiddag.

- Hvad betyder påsken for dig?

Påsken er årets vigtigste begivenhed, vi fejrer at Jesus stod op af graven. Jeg tror på at Jesus virkelig stod op af graven, sådan helt konkret. Det er en forargelse for det religiøse menneske, og forkasteligt for fornuften. Og dog er det et helt centralt budskab i kristendommen: Det viser os at Gud ikke er ligeglad med os. Han ofrede sig selv for at vi skal arve livet. D.v.s. vi skal opstå til evigt liv, den dag vi ikke skal være her længere.

I sangerinden Medinas nye sang ”Jalousi”, forsøger hun at lade som om hun er ligeglad med at hendes kæreste glor efter en pige, som hun føler er mere spændende en hun selv. Men hun er selvfølgelig ikke ligeglad:

Sådan tænker jeg også at Gud selvfølgelig heller ikke er ligeglad med mig, men længes efter at jeg gengælder hans kærlighed. Det kan jeg gøre ved at være med i fællesskabet i kirken, og lade mig inspirere af det Jesus har sagt og gjort.

- Hvad er din yndlings påskesalme ?

I salmen ”Hil dig, Frelser og Forsoner!” udtrykkes det sådan: ”Kærligheden, hjertegløden stærkere var her end døden;”, så kan det vist ikke siges stærkere. Fornuften siger at døden gør ende på kærligheden, men det kristne budskab siger modsat at kærligheden gør ende på døden. Det kan vi ikke forstå fuldt ud, men det giver os mod til at leve livet.

- Har I nogle særlige påsketraditioner i din familie?

I en del år har vi deltaget i fællesspisning med påskelam Skærtorsdag, i år skal vi også være med til fællesspisning efter Skærtorsdagsgudstjenesten. Sidste år oplevede vi hvordan en traditionel jødisk påske fejres.

- Hvad synes du særlig godt om ved Brøndby Strand Kirke og menighed?

Jeg synes godt om at høre om Gud, både til gudstjenesten og andre arrangementer. Fællesskabet med andre i kirken er også vigtigt. Jeg er selv med til at arrangere Alpha/Beta aftenerne, hvor vi mødes og spiser sammen, inden vi hører et foredrag. Det kan være undervisning ud fra Bibelen, eller en personlig beretning, f.eks fra missionær, og her forleden havde vi besøg af Louise Adrian, som fortalte om sit arbejde som leder af fangekoret i fængslet i Vridsløse. Det var vildt spændende.